Alles over Clouseau

Clouseau Fanclub Belgie
Welkom bij onze Clouseau Club. Waarom de naam Clouseau Fanclub Belgie? Natuurlijk is het voor Belgische en Nederlandse fans, we houden alleen de naam in ere en hebben de naam Koen Wauters verandert in Clouseau.

Hier vind je alles over Clouseau, de broertjes Koen en Kris zoals het gewone nieuws, liedjes, CD's, concerten, de band, Radio, TV, Nieuwsbladen, Tijdschriften, Social Media, van de fans, hun hobbies enzovoort. 

Als je zelf iets hebt mag je dat in het forum plaatsen.

Bedankt om lid te worden en veel plezier hier.

Liefs Loesje/Louise

 

 

Groningen, het tekenen van een plaat

Gelukkige verjaardag

Clouseau werd in 1984 opgericht door Bob Savenberg en is anno 2023 een begrip in de Vlaamse popwereld. De groep won tot dusver vijf MIA’s en is dit jaar opnieuw genomineerd in de categorie ‘beste groep’.

Het eerste wapenfeit van Clouseau dateert van december 1984. In augustus 1987 maakte de groep van Kris en Koen Wauters met ‘Brandweer’ hun eerste plaatje. In datzelfde jaar opende Clouseau het Leuvense muziekfestival Marktrock. “Clouseau was eigenlijk bedoeld als eenmalig project voor één concertje”, vertelde Kris Wauters in 2022 in Metro. “In ons geboortedorp Sint-Genesius-Rode waren er in de winterperiode altijd aperitiefconcerten. Er stond dan een strijkkwartet of koor op het podium – meestal cultuurliefhebbers van middelbare leeftijd. Onze vader zat in de gemeenteraad, in de cultuurraad zat de vader van Bob Savenberg, en die wisten dat we met Bob muziek maakten. Zij vroegen ons om zo’n aperitiefconcert te doen, om ‘de jeugd van het dorp aan te spreken’

ris was in die tijd aan de slag bij een platenfirma en zeurde zo ongeveer iedereen die hij ontmoette de oren van het hoofd over de democassette die Clouseau had gemaakt, zo meldde Het Laatste Nieuws. De eerste single, ‘Brandweer’, vond nauwelijks 427 kopers, maar twee jaar later was het prijs met het album ‘Hoezo?’. Singles als ‘Anne’, ‘Daar Gaat Ze’ en ‘Louise’ zorgden voor een succes zoals Vlaanderen er nog nooit één gezien had. De Clouseau-mania liet meisjes zwijmelen in alle parochiezalen te lande en schopte het als fenomeen tot in ‘Jambers’. Van ‘Hoezo?’ werden meer dan 580.000 exemplaren verkocht. “Die eerste jaren was Clouseau vooral een hype”, aldus Kris in Metro. “Er was weinig aandacht voor het muzikale. In die beginperiode vroegen we ons oprecht af of we dit heel ons leven wilden doen. (…) De media dachten toen nog altijd dat we eendagsvliegen waren. Komaan zeg, hoeveel platen moesten we maken vooraleer ze zouden stoppen met zeggen dat we een eendagsvlieg waren?”

“Die eerste vijf jaar is ons ook nooit een vraag over muziek gesteld”, hekelde Kris nog in Metro. “We mochten bij wijze van spreken drie kwartier lang een onnozel walsje spelen op een podium; het publiek zou even enthousiast geweest zijn. Op de duur waren we daar echt gefrustreerd over. Het ging altijd maar over flauwvallende meisjes of verkooprecords.”

erste keer Sportpaleis

In 1995 vierde Clouseau zijn tienjarig bestaan en de terugkeer naar het Nederlandstalig repertoire met ‘Oker’, de achtste plaat van de groep. Het was de opvolger van het twee jaar geleden in het Engels uitgebrachte ‘In Every Small Town’, dat de buitenlandse verwachtingen niet helemaal inloste. Van ‘Oker’ werden liefst 450.000 exemplaren verkocht. “‘Oker’ was het keerpunt: de hype was gaan liggen, en vanaf dan lag de focus meer op het muzikale”, vertelde Kris in Metro. “Pas dan wisten we zeker dat dit is wat we willen doen.”

In 1996 verliet Bob Savenberg Clouseau. Bob schreef nog mee aan de volgende albums van Clouseau, “maar wil zijn eigen muzikaal leven anders invullen”, zo stond volgens Belga in een fax van het management. “De lange en intense samenwerking tussen de drie Clouseau's begon te wegen, of in simpele mensentaal: ze zijn in groepsverband op elkaar uitgekeken. (…) Liever nu praten en beslissen dan escaleren naar ruzie en kapotte vriendschap”, klonk het.

In de tweede helft van de jaren ‘90 groeide de doelgroep op en wist Clouseau zich te vestigen als vaste waarde in de Nederlandstalige muziek. Met de singles ‘Passie’, ‘Zie me graag’ en ‘Nobelprijs’ brak de groep ook door bij onze noorderburen.

In 1999 kwam het album ‘In Stereo’ uit. Een jaar later speelde Clouseau voor het eerst in het Sportpaleis: het begin van een lange traditie. ‘En Dans’ kwam in 2001 uit: 90.000 stuks werden officieel verkocht, naar schatting 160.000 exemplaren werden illegaal gedownload.

“Hoe kunnen ze dit ooit overtreffen?”, was zowat de meest gehoorde opmerking na de concerten die Clouseau einde 2002 in het Antwerpse Sportpaleis had gegeven. “Eén jaar later is het antwoord op die vraag duidelijk: door bijna twee keer zoveel kaartjes te verkopen”, schreef Gazet Van Antwerpen.

Twintigste verjaardag

In 2006 scoorde Clouseau met ‘Vonken en Vuur’ voor de eerste keer in tien jaar nog eens een nummer 1-hit in de Vlaamse Ultratop. Tot dan was ‘Laat Me Nu Toch Niet Alleen’, een cover van Johan Verminnen, in 1995 de laatste nummer 1-hit van Clouseau. Daarvoor hadden ook al de klassiekers ‘Anne’ en ‘Daar Gaat Ze’ de hoogste positie bereikt.

Een jaar later vierde de groep z’n twintigste verjaardag. Anno 2007 telde Clouseau elf studioalbums en moest de groep het vooral hebben van de jaarlijkse concertmarathon die in december wordt afgewerkt in het Antwerpse Sportpaleis.

In 2009 verscheen met ‘Zij aan Zij’ de twaalfde plaat in twintig jaar. “Weer meer een melodieuze Clouseau-plaat, na het te rockerige 'Vonken en Vuur'”, oorden 2010 zette Clouseau een (voorlopig) punt achter z'n Sportpaleis-concerten.

Daarmee werd een einde gebreid aan een traditie die precies tien jaar stand hield. Sinds 2000 speelde de band 116 keer in de Antwerpse zaal, goed voor 1.727.208 bezoekers. In 2014 keerde Clouseau terug naar het Sportpaleis met nog eens twee concerten.elde De Standaard, dat gewag maakte van “wellicht de beste plaat die ze al maakten”.

Opnieuw Sportpaleis-concert

In 2017 blies Clouseau dertig kaarsjes uit: aanleiding voor een nieuwe concerttour. ‘Clouseau 30’ werd geen concertreeks met veel toeters en bellen. Deze keer koos de band voor een intieme, kleinere bezetting. Twee jaar later won Clouseau de MIA voor Groep van het jaar – voor de derde keer. In 2007 en 2008 wonnen de broers ook al in dezelfde categorie. Staat verder nog op hun MIA-palmares: ‘beste live act’ in 2008 en ‘beste Nederlandstalige act’ in 2013.

In 2019 verscheen met ‘Tweesprong’ hun dertiende Nederlandstalige cd. Centraal thema: de liefde. Voor het eerst nam Kris de productie volledig op zich.

Vorig jaar verscheen met ‘Jonge Wolven’ het veertiende Nederlandstalige studioalbum van Clouseau. Volgens cijfers van Ultratop Charts van de Belgian Recorded Music Association (BRMA) stond ‘Jonge Wolven’ vorig jaar op de tiende plaats in de lijst van best verkopende albums in België.

En de traditie leeft verder: Clouseau zal op 1 april 2023 voor de 125ste keer (!) in het Sportpaleis staan tijdens ‘Back to the 80s, 90s & Nillies’ van Radio 2 en MNM. Waar zal dit eindigen?

De liveshow van de MIA's is op donderdag 26 januari te bekijken vanaf 20u40 op Eén. Bekijk een pre- en aftershow rond de MIA's live op Pickx+.

Laatste Forumreacties

moment..

Clouseau nu

Wist ik veel dat stil zo stil kon zijn

Wist ik veel dat leeg zo leeg kon zijn

Ik leefde zonder zorgen, zonder vrees

Het is altijd veel te makkelijk geweest

Maar als de zon dan onder gaat

En voor lange tijd verdwijnt

Voel ik intens verdriet ontstaan

En dan ben ik weer zo klein

Wist ik veel dat kil zo kil kon zijn

Dat eenzaamheid veel erger is dan pijn

M’n vrienden zeggen mij het komt wel goed

Dat is wat het leven met je doet

En langzaam sta ik recht

In de verte zie ik weer

Het einde van de weg

Die ik bewandel

De ommekeer

Ik dans en ik leef

Ik bid en ik zweef

Adem diep in

Kom weer op dreef

Al mijn demonen

Verjaag ik uit mijn dromen

En alles krijgt vorm

Alles heeft zin

Er woedde een oorlog binnenin

Maar nu sluit ik vrede

En kap met het verleden

Want ik voel de kracht

Die ik heb gemist

Die de nacht

Heeft uitgewist

Weg met de zorgen want

Ik dans weer tot de morgen

Want ik heb gehuild

De hel doorstaan

Ben door het diepste dal gegaan

Maar ik leef nog

Meer dan ooit

Ik leef nog

Nu raas ik als een wervelwind

Ik schreeuw het uit en heb zo’n zin

Om wild en luid weer recht door zee te gaan

En al wat nu nog komen gaat

En wat me nog te wachten staat

Het maakt niet uit, ik kan de toekomst aan

Wist ik veel dat stil zo stil kon zijn

Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan: